Collage på några av Olundas hästar

Det här är Olunda ryttarförening

Olunda ryttarförening bildades sommaren 2004 och är en ideell förening för hästintresserade med ändamål att främja hästsport och hästhållning. Föreningen blev medlem i Svenska Ridsportförbundet 2007 och har för närvarande drygt 350 medlemmar och 305 ridande. All verksamhet sker i föreningens regi.

Olunda ryttarförening erbjuder både uppsutten och avsutten verksamhet och vi vänder oss till bredden. På Olunda bedrivs förutom lägerverksamhet även undervisning inom ridning, körning och allmän skötsel.

Ridskolan är liten och gemytlig och belägen ute på landsbygden. Gemenskapen och sammanhållningen är stark, hos oss får ungdomarna på ett tidigt stadium lära sig att fungera tillsammans och arbeta i grupp, hjälpa de yngre, lära sig att följa gällande regler i stallet m.m. Här ska alla känna sig välkomna oavsett bakgrund och vi arbetar mycket med värdegrundsfrågor.

Vi har en egen föreningspolicy som vi, tillsammans med Vassunda IF, var först i kommunen med att skapa och har därför fått både diplom och certifiering för policyn genom emblemet rekommenderad förening. Att alla känner sig säkra och trygga är viktigt för oss och vi fokuserar därför väldigt mycket på säkerheten och har fått utmärkelsen och certifikatet Säker Hästverksamhet, tilldelat av Länsförsäkringar.

Vi satsar mycket på våra ungdomar och har ett gott samarbete med Knivsta kommun, Svenska ridsportförbund och SISU idrottsutbildarna som alla hjälper till att främja ungdomsarbetet i föreningen. Vi har också många sponsorer som köpt reklamplatser i ridhuset och som också bidragit till att vi fått möjligheten att fortsätta vårt viktiga arbete, att erbjuda en meningsfull fritidsaktivitet för alla våra medlemmar. Vi arbetar med många olika typer av projekt för att engagera och motivera våra ungdomar.