Regler på ridskolan

För allas vår och hästarnas trivsel och säkerhet har vi följande regler som ska följas.

Klädsel vid ridning

• Godkänd hjälm skall bäras vid all ridning och hantering av häst.
  • Väst rekommenderas, framförallt vid uteritt och hoppning.
  • Sko eller stövel med klack, rutinerade ryttare rekommenderas shortchaps vid ridning med jodhpurs eller ridsko.
  • Sätt upp ditt hår då du rider.
  • Endast T-shirt med lång ärm (ej kort ärm eller linne).
  • Inte jacka/kappa som fladdrar, ej plagg med huva eller halsduk.
  • Undvik bylsigt plagg då det är svårt att se den rätta sitsen.

Skötsel och hantering av häst

• Hjälm skall bäras när du håller på med din häst.
  • Boxhästar skall bindas upp i boxen vid all hantering eller ställas upp på anvisad plats. Det finns bindringar på boxväggen.
  • När du sätter på grimma, sätt på den från sidan, inte framifrån.
  • Vid skötsel av hästens bakdel, stå på sidan, vid passering bakom hästen, gå nära (där en hästspark får mindre kraft).
  • Sitt aldrig på knä när du borstar hästens ben, böj dig ner eller sätt dig på huk.
  • När du är klar i boxen eller uppbindningsplatsen, ska grimman alltid kopplas bort och hängas upp på sin krok.
  • Håll ut svängen när du tar in/ut hästen ur boxen, släpp aldrig hästen i boxdörren utan led in och vänd runt hästen mot dig före du tar av grimman.
  • Stallgången skall hållas fri från utrustning: Redskap, täcken, hjälmar, mm förvaras och hängs upp på anvisad plats. Plocka undan även om du måste göra det efter någon annan.
  • Inga hästar får stå lösa på stallgången.
  • På duschplatsen skall hästen hållas i eller bindas upp. Om hästen bajsar, ta upp det direkt.
  • Foderrester får inte sköljas ur i duschspiltan, kasta ut det på dyngstacken.
  • Bett och benskydd skall sköljas på duschplatsen.
  • Endast det nödvändigaste får hänga på box dörren tex. grimma, grimskaft, inne- och utetäcke
  • Alla redskap skall hängas upp på sin plats.

Regler vid ridning

• Vid ridning skall alltid godkänd hjälm bäras och sko med klack. Stövel eller ridsko + chaps rekommenderas för att få så stadig och bra sits som möjligt, ett krav vid ridning i specialgrupp.
  • Väst rekommenderas vid hoppning och uteritt. ORF har tidigare tillhandahållit viss låneutrustning vid ridning; hjälm och väst. Vi rekommenderar nu alla ridande att införskaffa egen utrustning då fel anpassad utrustning kan göra mer skada än nytta.
  • Föreningen ansvarar ej för olyckor som har samband med lånad utrustning.
  • Kom i tid till din lektion så att du hinner göra iordning din häst i lugn och ro, ca 30 min före lektionsstart. Hästutdelning sker på tavlan till höger om sadelkammardörren i stallet. Där kan du också läsa om din häst går på lektionen före eller efter din lektion, på vilken bana eller i vilket ridhus undervisningen ska ske samt var din häst ska ta vägen när din lektion är klar.  Undantag hästlekis/knattegrupp där samling sker vid lilla skrivbordet i stallet där ridläraren delar ut hästar.
  • Var klar med hästen i tid inför din lektion och var rätt utrustad så att lektionstiden inte går åt till att leta efter spön, ta av kläder o dyl.
  • När kläder ska tas av under pågående lektion, skall detta ske på medellinjen där någon, av säkerhetsskäl, ska hålla i din häst.
  • Du förväntas också ta ansvar över häst och utrustning före och efter lektionstiden, dvs rykta, borsta och kratsa hovar, svampa av hästen vid behov, visitera hästen före och efter ridning samt göra rent bett och övrig utrustning efter ridning.
  • På ridskolan tar vi hand om varandra och ställer upp när någon behöver hjälp, är du osäker över något finns våra kamratstödjare till hands som kan visa, hjälpa och vid behov stötta.
  • Vi ber föräldrar, syskon och övriga besökare att respektera våra regler på läktaren: inga hundar eller barnvagnar (ni som har med er dessa är välkomna att sitta i cafeterian och titta), inga höga ljud och inga instruktioner från läktaren, det sköter ridläraren.
  • Hos oss hjälper föräldrar till att leda sina barn under hästlekis/knatte- grupper samt nybörjargrupper. Det är ridläraren som avgör när ditt barn kan rida själv utan ledare.
  • Smittorisk: För att undvika smitta som kan spridas om du vistas i flera stall, ber vi dig bära separata kläder när du besöker oss. Ett utbrott av tex. Kvarka kan få förödande konsekvenser för hästar och verksamheten.

Stallmiljö

• Hästarna ska ha lugn och ro och lämnas ifred när de äter.
  • Man får ej ge godis eller mata hästarna.
  • Gå lugnt i stallet, på stegen upp till höskullen och in till lilla ridhuset.
  • Hundar skall hållas kopplade och under uppsikt inom hela anläggningen.
  • Ridskolan är en rökfri zon.