Föräldrarinfo hästlekis/knatte

Att tänka på som förälder till en ryttare i HL/KN-grupp

Vid ridning och hantering av häst: Hjälm obligatoriskt för alla, väst obligatoriskt för alla under 18 år men rekommenderas för alla.

Utrustning

Hjälm och säkerhetsväst: Att ha egen hjälm och säkerhetsväst är det bästa alternativet för att garantera ditt barns säkerhet, då en väst och hjälm som är utpassad för barnet förser bättre skydd än utrustning som inte sitter perfekt. Ta hjälp av kunnig personal i hästsportbutikernaför att passa ut lämplig utrustning. En säkerhetsväst gör störst nytta när den sitter så närakroppen som möjligt, ha därför jackan utanpå västen och inte under.

Skor med klack: Att ha skor med klack är för att förhindra att foten fastnar i stigbygeln. Det bästa är ridstövlar eller ridskor, men kängor eller andra skor med liknande klack går också bra. Gummistövlar har ofta en bra klack, men vi vill pålysa att dessa är ganska kalla. Att rida med kalla tår är aldrig roligt, och vårt mål är att ridning ska vara roligt.

Inga löst hängande plagg, t.ex. huvor, halsduk etc. Löst hängande klädesplagg kan om man har otur orsaka mer skada än nytta. Om barnet skulle ramla av så kan hen fastna i antingen hästen eller andra saker som finns på ridbanan. Därför vill vi förebygga olyckor genom att be er undvika t.ex. halsdukar och ta bort luvor från barnens jackor eller stoppa in dessa under västen.

Uppsatt hår: Långt hår kan mycket väl tillhöra kategorin ”löst hängande föremål”, men framför allt så är det svårt att rida med håret i ögonen. Därför vill vi för barnens skull att hår som kan sättas upp med antingen tofs eller hårspänne blir uppsatt.

Långa ärmar: Att ramla av när man har korta ärmar kan orsaka onödiga skador i form av skrapsår, grus är hårt att ramla på. Därför vill vi att barnen alltid har en långärmad tröja på sig vid ridning, även på sommaren.

Handskar: För att undvika skavsår från grimskaft eller tyglar eller frusna fingrar så tycker vi att handskar är att föredra. Helst fingervantar då tumvantar (de som är till för ridning) kan vara klumpiga att ha på sig innan man har full kontroll över sina tyglar.

Ridspö: Fråga alltid din ridlärare innan du sitter upp på din ponny med ett ridspö. Din ridlärare vet om du kommer behöva ett ridspö eller inte.

Rutiner

Kom i god tid, minst 15 min innan, då sker upprop. För att hinna ropa upp alla barn och hinna dela ut ponnysar så är målet alltid att börja göra detta 15 minuter innan lektionen börjar, detta för att barnen inte ska förlora lektionstid. Förälder/annan vuxen leder sitt barn.

Då vi inte har möjlighet att förse alla ryttare med ledare så har vi valt att medföljande vuxna leder sina barn vid ridningen. Om en förälder inte har möjlighet att leda sitt barn så är det absolut okej att en annan vuxen följer med och leder istället. Om det behövs hjälp från en Kamratstödjare att leda vid något tillfälle så är det viktigt att ni hör av er till stalltelefonen i god tid innan, tele: 0703-814122 för att vi ska kunna ha möjlighet att förbereda detta. Vid hjälp från Kamratstödjare så betalas 25 kr via Swish i stallet. Swish-information finns i stallet.

Återbud: Lämnas till 0703-814122, ring eller smsa. För att vi ska kunna planera på bästa sätt så är det väldigt viktigt att ni lämnar återbud om ert barn inte kan närvara på lektionen. För att det ska vara möjligt att rida igen ett missat tillfälle så måste återbud vara lämnat senast samma dag, före: Kl. 12.00 på vardagar, kl. 9.00 på helger. Även om hinder dyker upp precis innan lektionen börjar, lämna återbud ändå så vi inte står och väntar på någon som inte kommer.

Igenridning för HL/KN sker: udda lördagar kl. 14.00

Respektera instruktörerna: I och med att ni är med och leder era barn vid ridningen så är det viktigt att komma ihåg att lyssna på ridläraren. Det blir väldigt många intryck för ditt barn om de får instruktioner både från sin ledare och sin ridlärare. Om du upplever att ditt barn inte har förstått uppgiften eller funderar på någonting, förklara gärna en gång till eller be ridläraren förklara igen, men undvik att själv undervisa ditt barn. Detta gäller även de föräldrar som sitter på läktaren och tittar på, undvik att kommentera ditt barns ridning. Detta gäller både positiva och konstruktiva kommentarer vi vill att barnen ska vara fokuserade på sin ridning och på vad ridläraren säger, inte vad som sägs på läktaren. När ditt barn har stallpyssel så får alla föräldrar gärna vara med och lyssna, men kom ihåg att det är pysselfröken som står för undervisningen.

Hundar: Vi uppskattar om hunden kan stanna hemma eller i bilen. Detta då vi vill att föräldrars fokus ska vara riktat mot barnen och inte hunden.